Mindfulness

MINDFULNESS – HYVÄKSYVÄÄ TIETOISTA LÄSNÄOLOA

Mindfulness tarkoittaa hyväksyvää tietoista läsnäoloa. Se on mielen kykyä pysähtyä ja asettua tähän hetkeen. Mindfulness on erityinen tapa huomioida läsnä olevaa hetkeä, hyväksyen, ilman arvostelua. Läsnäolevan tietoisuuden kehittäminen auttaa olemaan levollisemmin myös elämään kuuluvien haasteiden ja ikävien asioiden kanssa. Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) on Jon Kabat-Zinnin kehittämä stressinhallinta- ja rentoutusmenetelmä, jossa meditoinnin avulla kehitetään kykyä elää ja kohdata myötätuntoisesti arjen vaikeatkin tilanteet sekä tutustutaan omaan keho-mieleen.

Iloinen poro järjestää mindfulness-tutustumisiltoja, viikonloppukursseja, 8 viikon Mindfulness MBSR-kursseja sekä miniretriittejä. Katso tulevat mindfulness-tapahtumat Ajankohtaista –sivulta, ja tule mukaan!

Istumameditaatiota ja hengityksen havainnointia.

Mindfulness-Based Stress Reduction -MBSR-menetelmä – Rentoutus ja Stressinhallinta Hyväksyvän tietoisen Läsnäolon avulla

Mindfulnessin taustalla on tuhansien vuosien aikana hyvin toimiviksi havaitut harjoitukset, jotka pohjautuvat itämaiseen meditaatioperinteeseen, joogaan ja buddhalaisuuteen. Niiden länsimaisessa sovelluksessa ei ole mukana uskonnollisia tai aatteellisia puolia. Amerikkalainen professori, Massachusettsin yliopiston (UMASS) stressiklinikan perustaja, Jon Kabat-Zinn kehitti MBSR-menetelmän 1970-luvulla.

MBSR –ohjelma on suunniteltu kokonaisuudeksi, jonka avulla autetaan ihmisiä huomaamaan ja aktivoimaan heidän omia sisäisiä resurssejaan. MBSR-menetelmän pedagoginen viitekehys mahdollistaa sen, että ihminen oppii kokemuksellisesti, sisältä käsin. MBSR- menetelmän peruspilareita ovat yksinkertaiset ja helposti opittavat harjoitukset, joissa harjoitellaan hyväksyvää ja tietoista läsnäoloa. Keskeisimmät muodolliset harjoitukset ovat kehomeditaatio, istumameditaatio sekä mindfulnessjooga.

MBSR-menetelmän hyödyistä

MBSR- menetelmien toimivuus on varmistettu lukuisilla tieteellisillä tutkimuksilla. Säännöllinen harjoittaminen tukee fyysistä terveyttä sekä auttaa mm. työhyvinvoinnin lisäämisessä, rentoutumisessa, oppimisessa ja stressinhallinnassa. Mindfulness voi olla avuksi myös masennuksen, ahdistuksen ja kivun lievittämisessä, ja se voi olla avain onnellisempaan, rennompaan ja tietoisempaan elämään.

Uusimpaan tutkimustietoon voi tutustua kattavasti University of Massachusettsin Center for Mindfulness -sivuilla.

MBSR –kurssit

Katso seuraavat kurssit ajankohtaista-sivulta! Mindfulness MBSR –kurssit ovat Jon Kabat-Zinnin kehittämän ohjelman mukaisia, 8 viikkoa kestäviä kokonaisuuksia. Säännölliset tapaamiset auttavat saamaan meditaation osaksi arkea. Kurssin aikana kokoonnutaan viikoittain eri teemojen ja mindfulness-harjoittamisen äärelle.

Tapaamisissa harjoitetaan mindfulness-meditaatiota sekä läsnäolevaa kuuntelua ja sanoittamista. Harjoittelemme kehomme viestien kuulemista. Opettelemme etäisyyden ottamista omiin ajatuksiin ja turhan murehtimisen lopettamista. Vahvistamme kykyämme elää tässä hetkessä, kun emme ole jatkuvasti muualla mielessämme. Ryhmässä oppiminen on monipuolista ja rikasta, ja se auttaa kehittymään armolliseksi itseänsä kohtaan.

Kurssi sopii jokaiselle, joka haluaa tutustua keho-mieleensä entistä paremmin ja alkaa elää tietoisempaa elämää hyväksynnän viitoittamana. Erityistä apua voivat saada ihmiset, jotka kaipaavat helpotusta stressiperäisiin oireisiin, epämiellyttäviksi kokemiinsa tunnetiloihin tai johonkin krooniseen sairauteen tai kiputilaan. Mindfulness-harjoittaminen sopii kaikille ikään ja sukupuoleen katsomatta, mutta se ei korvaa lääketieteellistä tai terapeuttista hoitoa.

Säännöllinen mindfulness-harjoittaminen auttaa sinua kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin äärelle, kääntymään itseäsi ja muita ihmisiä kohti myötätunnon siivin sekä kohtaamaan erilaiset tilanteet levollisemmin – myös stressin ja haastavien asioiden edessä. Tule mukaan!

Kuuntele tästä meditaatioäänitteitä:

Rakastavan asenteen meditaatio

Vuorimeditaatio

Ostettavat tallenteet:

Iloinen poro on tehnyt myyntiä varten samat meditaatiot hieman pidempinä versioina. Jos haluat ostaa tallenteita itsellesi, tee tilaus osoitteeseen elina(at)iloinenporo.fi. Ilmoita tilauksessasi osoitteesi sekä ostatko Vuorimeditaation vai Rakastavan asenteen meditaation. Saat laskun, jonka maksettuasi ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen lähetetään Dropbox-linkki, minkä kautta pääset kuuntelemaan tallennetta mp3- muodossa. Tallenteet maksavat 10 €/meditaatio. Ota yhteyttä!