Autopilotilla kulkemisesta hyväksyvään tietoisen läsnäoloon

Onko sinulle käynyt niin, että ajat tuttua reittiä autolla, ja perille päästyäsi huomaat, ettet muista matkasta juuri mitään? Tai että olet huolehtinut muista, ja unohtanut itsesi? Oletko itseäsi kohtaan ankara? Oletko enemmän ajatuksissasi, kuin kaikilla aisteilla läsnä tässä ja nyt? Tahtoisitko kehittää kykyäsi olla tässä hetkessä, arvostelematta ja hyväksyen? Siinä tapauksessa, lue lisää:

Todellista läsnäoloa arkeesi

Ajattele, jos elämä ei olisikaan jatkuvaa suorittamista! Voisit levollisesti ottaa vastaan sen mitä elämä kullakin hetkellä tarjoilee. Nukkuisit paremmin, huomaisit ympärilläsi olevan kauneuden, ja löytäisit jälleen itsellesi merkityksellisten asioiden äärelle. Se on mahdollista!

Mindfulness tarkoittaa hyväksyvää tietoista läsnäoloa. Se on mielen kykyä pysähtyä ja asettua tähän hetkeen, hyväksyen, ilman arvostelua. Läsnäolevan tietoisuuden kehittäminen auttaa olemaan levollisemmin myös elämään kuuluvien haasteiden ja ikävien asioiden kanssa.

Rentoutus ja Stressinhallinta Hyväksyvän tietoisen Läsnäolon avulla

Mindfulness-Based Stress Reduction – eli MBSR-menetelmä, voidaan suomentaa Rentoutus ja Stressinhallinta Hyväksyvän tietoisen Läsnäolon avulla. MBSR on amerikkalaisen professori Jon Kabat-Zinnin kehittämä stressinhallinta- ja rentoutusmenetelmä, jossa kehitetään kykyä elää ja kohdata myötätuntoisesti arjen vaikeatkin tilanteet sekä tutustutaan omaan keho-mieleen: mitä minulle kuuluu juuri nyt.

Yksinkertaisia ja helppoja harjoitteita Sinun avuksi 

Istumameditaatiota ja hengityksen havainnointia

Mindfulnessin taustalla on tuhansien vuosien aikana hyvin toimiviksi havaitut harjoitukset, jotka pohjautuvat itämaiseen meditaatioperinteeseen, joogaan ja buddhalaisuuteen. Niiden länsimaisessa MBSR-sovelluksessa ei ole mukana uskonnollisia tai aatteellisia puolia. Massachusettsin yliopiston (UMASS) stressiklinikan perustaja, Jon Kabat-Zinn kehitti MBSR-menetelmän 1970-luvulla.

MBSR –ohjelma on suunniteltu kokonaisuudeksi, jonka avulla autetaan ihmisiä huomaamaan ja aktivoimaan heidän omia sisäisiä resurssejaan. MBSR-menetelmän pedagoginen viitekehys mahdollistaa sen, että opit kokemuksellisesti, sisältä käsin. MBSR- menetelmän peruspilareita ovat yksinkertaiset ja helposti opittavat harjoitukset, joissa harjoitellaan hyväksyvää ja tietoista läsnäoloa. Keskeisimmät muodolliset harjoitukset ovat kehomeditaatio, istumameditaatio sekä mindfulnessjooga.

Parempia yöunia, stressinhallintaa ja levollisuutta vaikeidenkin asioiden äärellä

MBSR- menetelmän toimivuus on varmistettu lukuisilla tieteellisillä tutkimuksilla. Säännöllinen harjoittaminen tukee fyysistä terveyttä sekä auttaa mm. työhyvinvoinnin lisäämisessä, rentoutumisessa, oppimisessa ja stressinhallinnassa. Mindfulness voi olla avuksi myös masennuksen, ahdistuksen ja kivun lievittämisessä, ja se voi olla avain onnellisempaan, rennompaan ja tietoisempaan elämään.

Voit tutustua uusimpaan tutkimustietoon kattavasti University of Massachusettsin Center for Mindfulness -sivuilla.

Tule mukaan MBSR –kursseille

Tarjoan Sinulle mindfulness-tutustumisiltoja, säännöllisiä viikkotunteja, viikonloppukursseja ja 8 viikon Mindfulness MBSR-kursseja. Katso tulevat mindfulness-tapahtumat Ajankohtaista –sivulta, ja tule mukaan!

  • Tutustumisilloissa saat maistiaisia ja oman kokemuksen mindfulnessharjoittamisesta.
  • Viikonloppukursseilla saat hyvät eväät jatkaa itsenäistä harjoittamista.
  • Säännöllisille viikkotunneille voit tulla tutustumaan menetelmään ja ylläpitämään omaa harjoitusta.
  • Mindfulness MBSR –kurssit ovat 8 viikkoa kestäviä kokonaisuuksia. Säännölliset tapaamiset auttavat Sinua saamaan meditaation osaksi omaa arkeasi. Kokoonnumme kurssin aikana viikoittain eri teemojen ja mindfulness-harjoittamisen äärelle.

Säännöllinen mindfulness-harjoittaminen auttaa Sinua kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin äärelle, kääntymään itseäsi ja muita ihmisiä kohti myötätunnon siivin sekä kohtaamaan erilaiset tilanteet levollisemmin – myös stressin ja haastavien asioiden edessä. Tervetuloa mukaan harjoittamaan!

Taukoja arkeesi – kuuntele tästä meditaatioäänitteitä:

Rakastavan asenteen meditaatio

Vuorimeditaatio

Voit myös ostaa pidemmät meditaatioversiot itsellesi!

Jos haluat hankkia meditaatiott itsellesi, voit tehdä tilauksen osoitteeseen elina(at)iloinenporo.fi. Ilmoita tilauksessasi osoitteesi sekä ostatko Vuorimeditaation vai Rakastavan asenteen meditaation. Saat laskun, jonka maksettuasi ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen lähetetään Dropbox-linkki, minkä kautta pääset kuuntelemaan tallennetta mp3- muodossa. Tallenteet maksavat 10 €/meditaatio. Ota yhteyttä: elina(at)iloinenporo.fi!