Stressinhallintaa EASEL®-työkalulla

Olotilaympyrä

Tänään jaan kanssanne yhden toimivan EASEL®-työkalun, joka on ahkerassa käytössä niin omassa yrittäjyydessäni, työnohjausasiakkaiden tukena, kuin perheessämmekin. Kuva koristaa jopa jääkaappimme ovea! Kyseessä on olotilaympyrä, eli virallisesti toleranssiympyrä.

 

 

 

 

Erilaiset olotilat

Sisin ympyrä (sininen) on mukavuusalue

Mukavuusalue on oma henkilökohtainen rentoutumis- ja latautumispaikka. Se on olotila, jonka vallitessa on helppo, levollinen ja turvallinen olla, mikään ei stressaa eikä ahdista. Jokaisella on oma mukavuusalueensa, joka voi eri tilanteissa ja elämänvaiheissa olla erikokoinen ja -tuntuinen.

Kun tilanteen haaste lisääntyy hieman, mutta olo säilyy edelleen turvallisena, siirrymme seuraavalle, keltaiselle alueelle.

Keskimmäinen ympyrä (keltainen) on oppimisalue

Tätä aluetta voidaan myös kutsua siedettävän epämukavuuden alueeksi. Aivoissa otsalohko, joka vastaa mm. itsesäätelystä ja uuden oppimisesta, on napsahtanut päälle, ja voimme imeä uusia tietoja ja taitoja itseemme, soveltaa oppimaamme ja kehittää uutta. Keltaisella alueella on riittävästi haasteita ja tarpeeksi turvaa, jotta vaikeidenkin asioiden äärellä olo säilyy turvallisena ja innostuneena. Keltaisella alueella ollessamme voimme kokea työn imua, luovuutta ja flow-tiloja.

Jos tilanteen haaste kasvaa edelleen, mutta turvallisuudentunne ei kasva, päädymme punaiselle, stressialueelle.

Uloin ympyrä (punainen) on stressialue

Stressialueella ollessa oppiminen on mahdotonta ja olo on ahdistunut. Otsalohko on napsahtanut kiinni, jolloin toimimme aivojen alemmilla, alkeellisemmilla tasoilla. Tämän vuoksi emme voi vastaanottaa tietoa, oppia, soveltaa oppimaamme tai kehittää uutta. Useimmilla meistä reaktiona on, että alkuun tekee mieli paeta tilanteesta kokonaan. Jos se ei onnistu, alkaa asiaa vastaan taistelu. Jos sekään ei tuota haluttua tulosta, iskee lamaantuminen. Vastustukset, kiukkuärripurrit, mykkäkoulut, lamaantumiset, burn outit ja masennukset tapahtuvat tällä alueella.

Ajatelkaa mikä työn tuottavuus on, jos on usein stressaantunut, ja joutuu tekemään töitä tällä alueella!

Tässä kohtaa täytyy mainita, että stressi sinänsä on inhimillinen osa ihmisen elämää, ja lyhytkestoisena se voi jopa auttaa meitä hetkellisesti haasteellisissa tilanteissa. Mutta pitkäkestoisena sillä on vaaralliset ulottuvuudet. Stressin alla kehomme hormoni- ja immuunipuolustusjärjestelmä järkkyvät, oppiminen vaikeutuu, jaksaminen, luovuus ja ilo vähenevät, kun taas fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet alkavat vaikeuttaa arkielämäämme.

Pois punaiselta

Meidän tulee harjoitella taitoja, joiden avulla voimme palauttaa itsemme siniselle, latautumaan taas uusia haasteita varten.

Hengityksen havainnointi on osoittautunut loistavaksi työkaluksi tässä: ensinnäkin hengitys kulkee aina mukanamme missä vain olemmekin. Toiseksi: hengitys tapahtuu aina käsillä olevassa hetkessä. Niinpä kun tuomme huomion hengityksen havainnointiin, palaamme automaattisesti tähän hetkeen. Kolmantena hyötynä voisin mainita sen, että hengityksen avulla kehomme voi myös rauhoittua. Stressaavassa tilanteessa emme voi komentaa kehoamme esimerkiksi erittämään vähemmän stressihormonia, mutta voimme hengitystä havainnoimalla rauhoittaa kehomme, jolloin mielihyvähormoneja alkaa jälleen erittyä ja stressihormonien tuotanto vähenee. Myös kehon tuntemusten havainnointi on tehokas tapa palata tähän hetkeen. Voit harjoitella hengityksen ja kehon tuntemusten havainnointia missä vain oletkin, ja suoda näin itsellesi taukoja hektisen arjen keskellä.

Kun olemme punaisella alueella, emme voi sillä hetkellä ottaa haltuun uusia taitoja. Siksi meidän tulee harjoitella itsemme rauhoittamista ennen kuin olemme punaisella. Siksi mindfulnessharjoittaminen ja kehon ja hengityksen havainnointi tehdään ollessamme sinisellä tai keltaisella alueella: jotta se on tulevaisuuden punaisilla hetkillä otettavissa käyttöön työkalupakistamme! Huomion tuominen hengityksen ja kehon havainnointiin ovat tällöin erittäin voimallisia työkaluja.

On tärkeää tunnistaa kriittinen piste: milloin on siirtymässä pois keltaiselta alueelta ja lipumassa punaiselle stressialueelle. Jatkossa voi yhä aikaisemmassa vaiheessa huomata tunteen nousemisen, ja siirtyä havainnoimaan missä se tuntuu, ja suunnata sitten hengityksen siihen kehonkohtaan.

Päästäksemme pois punaiselta alueelta, tarvitsemme myös turvallisuuden lisäämistä. Etenkin lapset kaipaavat nähdä turvan merkkejä aikuisessa: tästä selvitään kyllä. Lapset voivat kaivata syliä, halausta, katsekontaktia, rauhoittavaa hokemaa: ”ei ole mitään hätää, kaikki on hyvin” jne. Samat menetelmät toimivat mukailtuna myös aikuisella: yhteisöllisyys, huolenpidon ilmapiiri ja turvallisuus kannattelevat.

Toleranssiympyrän sovelluksia

Hyödynnän olotilaympyrää omassa yrittäjyydessäni. Tutkailen millä alueella kulloinkin olen. Pystyn kirkastamaan toimintani painopisteitä kysymällä mitkä työtehtävät pitävät minut sinisellä ja keltaisella. Voisinko lisätä niitä? Entä mitkä vievät punaiselle? Voisiko niitä vähentää? Tai voisinko muuttaa omaa suhtautumistani niihin? Tai kenties lisätä omaa osaamistani, jotta voin taitavammin kohdata nuo asiat?

Tarjoan toleranssiympyrän myös jokaiselle työnohjausasiakkaalleni. Ohjattavieni itsetuntemus on kasvanut toleranssiympyrän käyttöönoton myötä. Näinkin yksinkertainen pallura on tehnyt helpommin näkyväksi olotiloja eri tilanteissa. Työkalun avulla meiltä löytyy yhteinen kieli. Voimme jatkossa puhua sinisistä, keltaisista ja punaisista työtehtävistä, ja pääsemme helposti pintaa syvemmälle yhteisissä teemoissamme.

Olotilaympyrä on myös jatkuvassa käytössä perheessämme. Pystymme sen myötä huomaamaan paremmin millä alueella meistä itse kukin kulloinkin on. Opettelemme yhdessä palaamista siniselle, silloin kun joku pärähtää punaiselle. Käytämme olotilaympyrää myös tutkiessamme yhdessä millainen toiminta pitää eri perheenjäsenet sinisellä ja keltaisella, ja millainen vie punaiselle. Opimme itsetuntemusta, erilaisuuden hyväksymistä ja toistemme auttamista. Saimme olotilaympyrän avulla sovittua myös ruutuajasta esikoisemme kanssa. Tutkimme uteliaina millaiset pelit veivät punaiselle, ja millaiset pitivät keltaisella sekä miten paljon voi pelata. Tärkeintä on, että enää minä en vain määräile, vaan opetan hänelle itsetuntemusta ja tärkeitä taitoja hänen omaa elämäänsä varten.

Itsetuntemusta, tunnesäätelyä ja yhdessä oppimista

Tykkään tästä yhdessä oppimisen meiningistä, siitä tutkivasta ja hämmästelevästä otteesta, jonka toleranssiympyrä mahdollistaa. Se mahdollistaa toistemme tukemisen, samalla kun opetamme toisillemme itsetuntemusta ja tunnesäätelyä. Viimeistään tässä kohtaa on muuten hyvä muistuttaa, että on normaalia käydä välillä punaisella! Elävään elämään ei kuulu tasaisen, rosottoman ja riidattoman elämän tavoittelu. Tärkeää on se, millä tavalla punaisella ollaan ja miten sieltä palataan: itseämme ja toisiamme kunnioittaen ja tukien, ei vuorovaikutussuhdetta rikkoen tai syyllistäen. Tärkeää on tunnistaa tunne, ja antaa tunteen laantua, niin että palaa siniselle.

Voin lämpimästi suositella työkalua muillekin! Tehkää rohkeasti sovelluksia omiin tarpeisiinne: tutkikaa millaiset työtehtävät pitävät sinisellä ja keltaisella, mitkä vievät punaiselle, millaiset elintavat auttavat pysymään sinisellä ja keltaisella, mitkä kaappaavat punaiselle, millainen yhdessä tekeminen tuottaa sinistä ja keltaista oloa, ja millainen vie punaiselle. Mahdollisuudet ovat loputtomat – testailun iloa kaikille!

Seuraavassa blogitekstissä valotan mitkä hyvinvointiin liittyvät kysymykset hämmensivät minua tänä syksynä. Tule mukaan tammikuun ekana perjantaina!

♥ Elina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *