Tutkimusmatkalla omien työhyvinvointitekijöiden maailmassa

Työhyvinvoinnista ja omien stressitekijöiden tunnistamisesta

Vietämme suuren osan aikuiselämästämme töissä. Ei olekaan yhdentekevää millaisista asioista ja tunneilmastosta työpäivämme koostuu. Ravitseeko työnteko meitä, vai riistääkö se voimiamme? Mahdollistaako se omien arvojemme mukaisen elämän, niin työssä kuin vapaa-ajalla, vai viekö se meitä kauemmas itsellemme tärkeistä asioista? Jääkö meille aikaa olla läheisiemme kanssa, vai viekö työ kaiken aikamme?

Milloin olet viimeksi pysähtynyt pohtimaan mitä Sinulle kuuluu töissä? Tänään kutsun sinut tutkimaan kanssani miten Sinä voit, ja miten voisit voida vielä paremmin ♥

Olotilaympyrän avulla kartalle

Muistatko vielä olotilaympyrän? Meillä jokaisella on omat mukavuus-, oppimis- ja stressialueemme, jotka muuttuvat eri elämäntilanteiden mukaan. Kun tutkailemme olotilojamme eri tilanteissa toleranssiympyrän avulla, voimme päästä paremmin kartalle siitä, mitkä käytännön asiat tukevat hyvinvointiamme, ja mitkä arkiset seikat heikentävät sitä.

Oletko selvillä mitkä asiat omassa työssäsi vie Sinua punaiselle? Voisiko niitä vähentää? Tai voiko omaa suhtautumista niihin muokata? Tai kenties lisätä omaa osaamista täydennyskoulutuksen avulla, jotta voisit kohdata taitavammin hankalia asioita? Muuttuvissa haasteissa on hyvä päivittää myös omaa osaamistaan!

Entä missä tehtävissä olet sinisellä ja keltaisella? Voiko niitä lisätä?

Kirjoita nämä asiat itsellesi ylös, ota oikeasti aikaa istuaksesi kysymysten äärellä. Silloin asiat muuttuvat epämääräisistä ahdistuksista konkreettisiksi seikoiksi, joille löytyy tarkoituksenmukaisia ratkaisukeinoja.

Stressin ilmeneminen omassa elämässä

Stressi on yleisnimitys monenmoisille oireille ja ilmenemismuodoille liian haasteellisissa tilanteissa. Millä tavoilla stressi Sinun elämässäsi näyttäytyy? Huomaatko fyysisiä, tai psyykkisiä oireita? Päänsärkyä, vatsaoireita, selkäsärkyjä? Ahdistusta, ärtymystä, väsymystä, innostuksen puutetta? Entä sosiaalinen ulottuvuus: kaventaako stressi ihmissuhteidesi laatua tai määrää? Voisiko epämääräisten oireiden tai hankaluuksien taustalla ollakin stressi mitä koet jollain elämäsi alueella?

Stressinhallintaa vai –torjuntaa?

Yleensä meistä jokainen toimii kussakin hetkessä sen hetkisillä resursseillaan parhaalla mahdollisella tavalla. Joskus kuitenkin omat selviytymisstrategiamme voivat ylläpitää ongelmia, sen sijaan että ne todella auttaisivat. Miten Sinä käyttäydyt stressin alla? Entä millaisilla keinoilla pyrit hallitsemaan stressiä?

Kaikki hyvätkin toimintatavat voivat myös lisätä stressiä, jos ne valitaan siksi, ettei ikävältä tuntuvaa tilannetta haluta kohdata. Esimerkiksi lenkkeily, juhliminen, ahdistuksen torjuminen ja positiivisuuden tankkaaminen ovat ihailtavia tapoja, mutta jos niiden tarkoituksena on kääntää katse pois vaikeista ja ahdistavista asioista, ne palvelevatkin torjuntaa ja ongelman kieltämistä sen ratkaisemisen sijaan. Tärkeä kysymys lieneekin miksi valitaan tietty toimintatapa: palveleeko se stressin torjuntaa vai sen kohtaamista?

Torjumisen sijaan kysynkin voisitko kokeilla stressin äärellä epämiellyttävien tunteiden havainnointia, aistimista ja niitä kohti hengittämistä? Stressi ei kasva, vaikka käännämme katseemme sitä kohti. Paradoksaalisesti sen voima alkaa hellittää, kun tunnustamme sen olemassaolon. Ja tunnistamalla oman stressimme, voimme alkaa toimia tarkoituksenmukaisemmin ja itseämme ja ympäristöämme kunnioittavammin. 

Arjen helpotuksia; miten itseään voisi auttaa

Stressiä voi ehkäistä suunnittelemalla omaa toimintaansa etukäteen, jolloin ajan ja tehtävien määrä pysyy hallittavissa. Itsestään huolta pitäminen taukojen ja riittävän levon avulla suojelee kuormittavissa tilanteissa. Lempeä liikunta ja ulkoilma antavat lisäenergiaa ja lataa akkujamme. Ja vaikka kiire kuristaisikin kurkkua, ja aikataulut tuntuvat paukkuvan, on tärkeää suoda itselleen arvojensa mukaista mielekästä tekemistä, joista saa iloa ja jaksamista. Mitkä asiat Sinua ravitsevat?

Etenkin kuormittavissa elämäntilanteissa on tärkeää vuorata itsensä ihmisillä, joiden seurassa voi latautua: yhteisöllisyys, yhteenkuuluvuus, luottamus, hoiva, huolenpito ja ilo kasvattavat psykologista turvallisuudentunnetta ja lisäävät hyvinvointiamme. Myös rajojen asettelulla on merkittävä sija stressin hallinnassa. Kun opimme sanomaan ei, aikaa jää niille merkityksellisille asioille. Mille Sinä voisit sanoa ei? Mille haluat sanoa kyllä?

Hyväksyvää tietoista läsnäoloa työpäiviisi

Jos olet jo Iloisen poron Hengähdyspostin tilaaja, tulet seuraavassa (huhtikuun) viestissä saamaan vinkkejä hyväksyvän tietoisen läsnäolon hyödyntämisestä työpäivän aikana. Jos et ole vielä tilaaja, voit liittyä joukkoon tästä. Riippumatta siitä, tilaatko kyseistä viestiä vai et, voitko nyt viedä huomiosi omaan hengitykseesi. Aistien missä kaikkialla kehossa voit tuntea hengityksen. Huomaten, kuinka sisäänhengityksellä vatsa hieman kohoaa, uloshengityksellä vatsa hieman laskee… Tarvitsematta muuttaa hengitystä toisenlaiseksi, vain leväten sen luonnollisessa rytmissä.

Kun huomaat mielesi harhailleen muualle, tuo se lempeän päättäväisesti takaisin hengityksen aistimiseen, kerta toisensa jälkeen. Sisäänhengitys…uloshengitys.

Tämä on turvapaikkasi, jossa voit ottaa taukoja itsellesi missä tahansa oletkin. Seuraavan kerran ollessasi töissä, voitko ottaa tällaisia tietoisia muutaman minuutin mittaisia hengähdystaukoja kesken työn touhua?

Tämänhetkisen tilanteen kartoitus

Haluan kiittää Sinua tämän tekstin lukemisesta, ja pyydän Sinua vielä jatkamaan aiheen parissa niin, että käyt todella läpi oman tämänhetkisen tilanteesi. Miten Sinä voit? Mitkä asiat lisäävät stressiä ja mitkä vähentävät sitä? Miten stressi ilmenee elämässäsi ja millä keinoilla yrität hallita sitä? Kun pääset kartalle miten sinä voit ja mitkä asiat ruokkivat hyvinvointiasi, voit seuraavaksi jatkaa tietoisesti hyvien asioiden juurruttamista omaan elämääsi.

Stressittömiä työpäiviä ja läsnäolevaa arkea!

Seuraavassa tekstissä jatketaan hyvinvointiteemaa, fokusoiden Sinun arvojesi kirkastamiseen. Tule mukaan toukokuun ensimmäisenä perjantaina!

♥ Elina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *